| ||||||||||||
|
Pensioen- en UitkeringsraadNaamsvariant
De Raad
Naamsafkorting
PUR, P.U.R.
Oprichtingsdatum
1 juli 1990
Opheffingsdatum
1 januari 2011
Toelichting op de periode van bestaan
In 2011 zullen de werkzaamheden van de PUR voor wat betreft cliënten met materiële aanspraken worden overgenomen door de Sociale Verzekeringsbank. Op aanvragen van personen die nog geen materiële aanspraken aan de wetten ontlenen wordt ook na 1 januari 2011 beslist door de PUR. Oprichters
De PUR is opgericht door het ministerie van VWS, naar aanleiding van het rapport van de adviescommissie Huyser. Aanleiding voor oprichting
De Pensioen- en Uitkeringsraad is ontstaan als gevolg van de Wet PUR van 27 juni 1990 uit de samenvoeging van de Buitengewone Pensioenraad, de Uitkeringsraad en de Raad Uitkeringen burger-oorlogsslachtoffers. Rechtsvorm
De PUR is een publieksrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) met een eigen rechtspersoonlijkheid. De PUR is ingesteld door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is politiek verantwoordelijk voor de PUR, alsmede financier en toezichthouder ervan. Inrichting van de organisatie
De Raad kent drie organen: het bestuur, de raadskamers en de uitvoeringsorganisatie. Bestuur Raadskamers Uitvoeringsorganisatie Doelstelling
“De Pensioen- en Uitkeringsraad staat voor een goede toepassing en uitvoering van de wetten voor oorlogsgetroffenen die zijn ontstaan vanuit de maatschappelijke solidariteitsplicht en ereschuld jegens getroffenen uit de Tweede Wereldoorlog. De Pensioen- en Uitkeringsraad wil de materiële zorg voor oorlogsgetroffenen en hun nabestaanden op een herkenbare en zorgvuldige manier tot aan de laatste getroffene uitvoeren met oog voor de individuele zorgbehoefte van de cliënt.” Bevoegdheden
De Pensioen- en Uitkeringsraad is verantwoordelijk voor de toepassing en uitvoering van de Nederlandse wetten en regelingen die financiële ondersteuning bieden aan slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en de Bersiapperiode en aan hun nabestaanden. De wetten zijn bedoeld voor:
Taken
- De PUR is verantwoordelijk voor de toepassing en uitvoering van de vijf wetten voor oorlogsgetroffenen, te weten:
- Sinds 1994 is de PUR belast met de uitvoering van de Tijdelijke vergoedingsregeling psychotherapie naoorlogse generatie (Tvp). Dit betreft vergoeding van kosten voor maximaal 90 behandelingen psychotherapie. De PUR heeft drie Raadskamers die verantwoordelijk zijn voor de wetstoepassing. Op grond van een mandaatregeling kunnen beslissingen door de secretaris van de Raadskamers worden genomen. De Raadskamers houden hier toezicht op. Taken Raadskamers Wbp, Wuv, Wubo en Samenloopkamer Wuv-Wubo (vanaf 2003): - het nemen van beslissingen op aanvragen en bezwaarschriften - het voeren van verweer in beroepsprocedures - het vaststellen van richtlijnen met betrekking tot de wetstoepassing - het adviseren van het bestuur inzake voorgenomen (wijzigingen in de) regelgeving - Een deel van de taken is gemandateerd naar de secretaris van de raadskamer en de uitvoeringsorganisatie - Het nemen van beslissingen op aanvragen en bezwaarschriften - Het voeren van verweer in beroepsprocedures - Richtlijnen vaststellen op de wetstoepassing Thema's
Doelgroep
Verzetsdeelnemers Nederland
Vervolgingsslachtoffers Nederland
Verwijzing naar wetten en maatregelen
Tijdelijke Vergoedingsregeling Psychotherapie Na-oorlogse Generatie (1994) Wet Buitengewoon Pensioen 1940-1945 (1947) Wet Buitengewoon Pensioen Indisch Verzet (1986) Wet Buitengewoon Pensioen Zeelieden-oorlogsslachtoffers (1947) Wet Uitkeringen Vervolgingsslachtoffers 1940-1945 (1972) Wet Uitkeringen Burger-oorlogsslachtoffers 1940-1945 (1984) Tijdelijke Vergoedingsregeling Psychotherapie Na-oorlogse Generatie (1994) Wet Buitengewoon Pensioen 1940-1945 (1947) Wet Buitengewoon Pensioen Indisch Verzet (1986) Wet Buitengewoon Pensioen Zeelieden-oorlogsslachtoffers (1947) Landen
Plaatsen
Toelichting op geografische trefwoorden
Na de oprichting in 1990 was de PUR gevestigd in Leiden en Heerlen. In Leiden bevonden zich de raadskamer Wuv en de raadskamer Wubo, in Heerlen de raadskamer Wetten Buitengewoon Pensioen. Er werd samengewerkt met het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds in Heerlen, waar de Wbp, Wbpzo en Wiv dossiers bewaard werden. Vanaf 1 januari 2008 is de raadskamer wetten buitengewoon pensioen verhuisd van Heerlen naar Leiden en zijn alle dossiers die bij het ABP bewaard werden overgedragen aan de PUR in Leiden. De vestiging in Heerlen is hiermee opgeheven. Verwijzing naar andere archiefvormers
Literatuur
De PUR geeft elk kwartaal een informatieblad voor cliënten uit, Aanspraak. Dit blad is ook digitaal raad te plegen op de website van de PUR. In 2010 zullen twee publicaties verschijnen over de wetgeving voor oorlogsgetroffenen, geschreven door Elly Touwen en Hinke Piersma. Website
Opmerkingen
De PUR organiseert in samenwerking met het Centrum voor Holocaust- en Genocidestudies en het Nederlands Auschwitz Comité de jaarlijkse Nooit Meer Auschwitz lezing. Archief van de PUR; de Wbp-, Wbpzo-, en Wiv-dossiersPeriode
1947-heden
Beginjaar
1947
Vindplaats
PUR, Leiden Toegang
Toegang gedigitaliseerd Toelichting
De dossiers zijn geregistreerd in het dossierverblijfplaats systeem. Bovendien zijn de dossiers op personalia opgenomen in een digitaal zoeksysteem. Kenmerk toegang
Correspondentienummer, gekoppeld aan de desbetreffende wet Aantal inventarisnummers
17603
Archiefordening
Numeriek Toelichting
Het archief is geordend op correspondentienummer. De Wbp en Wbpzo dossiers zijn gevormd vanaf 1947, de Wiv dossiers vanaf 1986. Deze drie verschillende wetten worden door de PUR aangeduid als de wetten buitengewoon pensioen en de aanvragen in het kader van deze wetten worden behandeld in de raadskamer Wet buitengewoon pensioen. Informatiedrager
papier Openbaarheid
niet openbaar Verloren geraakt
Er zijn geen bestanden verloren geraakt Selectie en vernietiging
Er zijn geen bestanden vernietigd Analytische beschrijving van het archief
Het dossier van een volledig doorlopen aanvraag bestaat uit drie onderdelen, te weten een sociaal dossier, een medisch dossier en een financieel dossier. Elke aanvraag begint met een sociale rapportage, opgesteld door een medewerker van een begeleidende instelling. In het geval van een aanvraag in het kader van de Wbp is deze instellling de Stichting 1940-1945. De Stichting 1940-1945 geeft, indien gerechtvaardigd, op basis van de sociale rapportage een verzetsverklaring af. Indien het om de Wiv gaat is de begeleidende instelling de Stichting Pelita. Deze Stichting stelt een Rapport van Bevindingen op (RvB), gevolgd door een verzetsverificatieonderzoeksrapport (VVOR), waarna de Commissie Indisch Verzet een verklaring afgeeft. In het geval van de Wbpzo is er geen begeleidende instelling. In dat geval wordt er vastgesteld dat iemand zeeman is geweest, vervolgens moet worden nagegaan of iemand arbeidsongeschikt is en of die arbeidsongeschiktheid aan de zeedienst in die jaren kan worden toegeschreven. De sociale rapportage wordt geverifieerd door een medewerker van de PUR en, indien het verhaal plausibel is, wordt er vastgesteld tot welke doelgroep de aanvrager behoort en dus onder welke wet hij of zij valt, plus de rechten die dit met zich meebrengt. Deze beslissing wordt vastgelegd in een beschikking. Vervolgens wordt het medische traject gestart en wordt er een uitspraak gedaan over de causaliteit van de medische problemen (is het aannemelijk dat de gezondheidsproblemen een gevolg zijn van de belevenissen tijdens de oorlog?). Daarna volgt een financieel onderzoek om vast te stellen op welk bedrag een aanvrager recht heeft. Dit wordt bekrachtigd in een berekeningsbeschikking. Mocht een aanvrager (nog) geen aanspraak willen maken op een financiële vergoeding of blijkt het gegeven helaas niet te kloppen, dan kan het zijn dat er voor die persoon alleen een sociaal dossier is. Een verder traject is dan immers niet mogelijk. Ook kan het zijn dat er voor een persoon wel een sociaal en medisch dossier is, maar geen financieel dossier. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer de medische causaliteit niet kan worden vastgesteld. Overigens wordt hierbij wel het principe van de omgekeerde bewijslast gehanteerd; wanneer er geen andere aanwijsbare oorzaak is voor een medische klacht, dan wordt aangenomen dat deze door de oorlogsbelevenissen veroorzaakt is. Verreweg de meeste persoonsdossiers bestaan dus uit drie onderdelen. Deze worden apart van elkaar bewaard maar hebben hetzelfde correspondentienummer. Bij een dossier in het kader van de Wbp wordt het correspondentienummer ook wel stamnummer genoemd (dit was de oude benaming). Deelarchieven/ gedeponeerde archieven
Er bevinden zich noch originele archivalia van andere archiefvormers in dit archief, noch andere archieven Archiefstukken van organisatie/persoon in andere archieven
Er bevinden zich geen archivalia van deze archiefvormer in andere archieven Archief van de PUR; de Wuv-dossiersPeriode
1972-heden
Beginjaar
1972
Vindplaats
PUR, Leiden Toegang
Toegang gedigitaliseerd Toelichting
De dossiers zijn geregistreerd in het dossierverblijfplaats systeem. Bovendien zijn de dossiers op personalia opgenomen in een digitaal zoeksysteem. Kenmerk toegang
Correspondentienummer, gekoppeld aan de desbetreffende wet Aantal inventarisnummers
100022
Archiefordening
Numeriek Toelichting
Het archief is geordend op correspondentienummer. De aanvragen in het kader van de wet uitkeringen vervolgingsslachtoffers worden behandeld in de raadskamer Wet uitkeringen vervolgingsslachtoffers. Informatiedrager
papier Openbaarheid
niet openbaar Verloren geraakt
Er zijn geen bestanden verloren geraakt Selectie en vernietiging
Er zijn geen bestanden vernietigd Analytische beschrijving van het archief
Het dossier van een volledig doorlopen aanvraag bestaat uit drie onderdelen, te weten een sociaal dossier, een medisch dossier en een financieel dossier. Elke aanvraag begint met een sociale rapportage, opgesteld door een medewerker van een begeleidende instelling. Bij aanvragen in het kader van de Wuv kan de begeleidende instelling gekozen worden uit één van de volgende drie instellingen: Stichting Joods Maatschappelijk Werk, Stichting Pelita of Stichting 1940-1945. De sociale rapportage wordt geverifieerd door een medewerker van de PUR en, indien het verhaal plausibel is, wordt er vastgesteld tot welke doelgroep de aanvrager behoort en dus onder welke wet hij of zij valt, plus de rechten die dit met zich meebrengt. Deze beslissing wordt vastgelegd in een beschikking. Vervolgens wordt het medische traject gestart en wordt er een uitspraak gedaan over de causaliteit van de medische problemen (is het aannemelijk dat de gezondheidsproblemen een gevolg zijn van de belevenissen tijdens de oorlog?). Daarna volgt een financieel onderzoek om vast te stellen op welk bedrag een aanvrager recht heeft. Dit wordt bekrachtigd in een berekeningsbeschikking. Mocht een aanvrager (nog) geen aanspraak willen maken op een financiële vergoeding of blijkt het gegeven helaas niet te kloppen, dan kan het zijn dat er voor die persoon alleen een sociaal dossier is. Een verder traject is dan immers niet mogelijk. Ook kan het zijn dat er voor een persoon wel een sociaal en medisch dossier is, maar geen financieel dossier. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer de medische causaliteit niet kan worden vastgesteld. Overigens wordt hierbij wel het principe van de omgekeerde bewijslast gehanteerd; wanneer er geen andere aanwijsbare oorzaak is voor een medische klacht, dan wordt aangenomen dat deze door de oorlogsbelevenissen veroorzaakt is. Verreweg de meeste persoonsdossiers bestaan dus uit drie onderdelen. Deze worden apart van elkaar bewaard maar hebben hetzelfde correspondentienummer. Deelarchieven/ gedeponeerde archieven
Er bevinden zich noch originele archivalia van andere archiefvormers in dit archief, noch andere archieven Archiefstukken van organisatie/persoon in andere archieven
Er bevinden zich geen archivalia van deze archiefvormer in andere archieven Archief van de PUR; de Wubo-dossiersPeriode
1984-heden
Beginjaar
1984
Vindplaats
PUR, Leiden Toegang
Toegang gedigitaliseerd Toelichting
De dossiers zijn geregistreerd in het dossierverblijfplaats systeem. Bovendien zijn de dossiers op personalia opgenomen in een digitaal zoeksysteem. Kenmerk toegang
Correspondentienummer, gekoppeld aan de desbetreffende wet Aantal inventarisnummers
56075
Archiefordening
Numeriek Toelichting
Het archief is geordend op correspondentienummer. De aanvragen in het kader van de wet uitkeringen burgeroorlogsslachtoffers worden behandeld in de raadskamer Wet uitkeringen burgeroorlogsslachtoffers. Informatiedrager
papier Openbaarheid
niet openbaar Verloren geraakt
Er zijn geen bestanden verloren geraakt Selectie en vernietiging
Er zijn geen bestanden vernietigd Analytische beschrijving van het archief
Het dossier van een volledig doorlopen aanvraag bestaat uit drie onderdelen, te weten een sociaal dossier, een medisch dossier en een financieel dossier. Elke aanvraag begint met een sociale rapportage, opgesteld door een medewerker van een begeleidende instelling. Bij aanvragen in het kader van de Wubo kan als begeleidende instelling gekozen worden Stichting Pelita of Stichting 1940-1945. De Stichting Burger-Oorlogsgetroffenen (SBO) was in eerste instantie aangewezen als de begeleidende instelling bij Wubo-aanvragen, maar deze stichting is in 2002 opgegaan in de Stichting 1940-1945. Soms worden Wubo rapportages ook door JMW geleverd. De sociale rapportage wordt geverifieerd door een medewerker van de PUR en, indien het verhaal plausibel is, wordt er vastgesteld tot welke doelgroep de aanvrager behoort en dus onder welke wet hij of zij valt, plus de rechten die dit met zich meebrengt. Deze beslissing wordt vastgelegd in een beschikking. Vervolgens wordt het medische traject gestart en wordt er een uitspraak gedaan over de causaliteit van de medische problemen (is het aannemelijk dat de gezondheidsproblemen een gevolg zijn van de belevenissen tijdens de oorlog?). Daarna volgt een financieel onderzoek om vast te stellen op welk bedrag een aanvrager recht heeft. Dit wordt bekrachtigd in een berekeningsbeschikking. Mocht een aanvrager (nog) geen aanspraak willen maken op een financiële vergoeding of blijkt het gegeven helaas niet te kloppen, dan kan het zijn dat er voor die persoon alleen een sociaal dossier is. Een verder traject is dan immers niet mogelijk. Ook kan het zijn dat er voor een persoon wel een sociaal en medisch dossier is, maar geen financieel dossier. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen wanneer de medische causaliteit niet kan worden vastgesteld. Overigens wordt hierbij wel het principe van de omgekeerde bewijslast gehanteerd; wanneer er geen andere aanwijsbare oorzaak is voor een medische klacht, dan wordt aangenomen dat deze door de oorlogsbelevenissen veroorzaakt is. Verreweg de meeste persoonsdossiers bestaan dus uit drie onderdelen. Deze worden apart van elkaar bewaard maar hebben hetzelfde correspondentienummer. Deelarchieven/ gedeponeerde archieven
Er bevinden zich noch originele archivalia van andere archiefvormers in dit archief, noch andere archieven Archiefstukken van organisatie/persoon in andere archieven
Er bevinden zich geen archivalia van deze archiefvormer in andere archieven Archief van de PUR; de Tvp-dossiersPeriode
1994-heden
Beginjaar
1994
Vindplaats
PUR, Leiden Toegang
Toegang gedigitaliseerd Toelichting
De dossiers zijn geregistreerd in het dossierverblijfplaats systeem. Bovendien zijn de dossiers op personalia opgenomen in een digitaal zoeksysteem. Kenmerk toegang
Correspondentienummer, gekoppeld aan de desbetreffende wet Aantal inventarisnummers
1853
Archiefordening
Numeriek Toelichting
Het archief is geordend op correspondentienummer Informatiedrager
papier Openbaarheid
niet openbaar Verloren geraakt
Er zijn geen bestanden verloren geraakt Selectie en vernietiging
Er zijn geen bestanden vernietigd Analytische beschrijving van het archief
Het archief bestaat uit dossiers van aanvragen in het kader van de Tvp-regeling. De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft in het kader van de immateriële hulpverlening aan de na-oorlogse generatie een regeling getroffen voor de vergoeding van de kosten verbonden aan psychotherapie (Tijdelijke vergoedingsregeling psychotherapie na-oorlogse generatie). Deze regeling is op 17 oktober 1994 in werking getreden en in november 2001 uitgebreid tot personen die niet eerder zijn geboren dan 1 januari 1928. De regeling wordt uitgevoerd door de Pensioen- en Uitkeringsraad (PUR).
Deelarchieven/ gedeponeerde archieven
Er bevinden zich noch originele archivalia van andere archiefvormers in dit archief, noch andere archieven Archiefstukken van organisatie/persoon in andere archieven
Er bevinden zich geen archivalia van deze archiefvormer in andere archieven Documentatiearchief van de PURPeriode
1947-heden
Beginjaar
1947
Vindplaats
PUR, Leiden Toegang
Eenvoudige toegang Toegang gedigitaliseerd Toelichting
De documentatie is toegankelijk gemaakt via een indelingsschema op thema. De toegang is deels gedigitaliseerd via het Adlib-systeem. Omvang
200 meter Archiefordening
Alfabetisch Chronologisch Numeriek Thematisch Toelichting
De documentatie in het kader van de Wuv is op alle bovengenoemde manieren toegankelijke gemaakt, die in het kader van de Wubo en Wbp voornamelijk chronologisch. Informatiedrager
CD Rom dvd foto geluidsband microfilm microfiche papier server tekening videoband Openbaarheid
niet openbaar Verloren geraakt
Beleidsnotities van de Buitengewone Pensioenraad ontbreken vanaf 1987. Mogelijk zijn deze op een andere plaats in de organisatie aanwezig. Selectie en vernietiging
Er zijn geen bestanden vernietigd Analytische beschrijving van het archief
De PUR beschikt over een bibliotheek- en documentatieafdeling. Deze bestaat uit een collectie boeken, tijdschriften, tijdschriftartikelen, rapporten, een kleine verzameling audiovisueel materiaal, en een aantal geautomatiseerde bestanden. Het documentatiegedeelte bestaat uit interne en externe stukken, onder andere:
Sinds 2002 beschikt de afdeling over het automatiseringssysteem Adlib, waardoor de informatie toegankelijker is geworden. De volgende documenten zijn geregistreerd:
De documentatieafdeling is gesorteerd aan de hand van het volgende indelingsschema:
Delen van het documentatiearchief die voor verificatieonderzoek gebruikt worden zijn:
Daarnaast wordt indien noodzakelijk ook informatie ingewonnen bij het Nederlandse Rode Kruis, het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie en bijvoorbeeld de gemeentearchieven. Deelarchieven/ gedeponeerde archieven
Er bevinden zich noch originele archivalia van andere archiefvormers in dit archief, noch andere archieven Archiefstukken van organisatie/persoon in andere archieven
Er bevinden zich geen archivalia van deze archiefvormer in andere archieven Opmerkingen
Het documentatiearchief afkomstig uit Heerlen is in dit documentatiearchief opgenomen, met uitzondering van het medische deel. Beleidsarchief van de PURPeriode
1947-heden
Beginjaar
1947
Vindplaats
PUR, Leiden Toegang
Eenvoudige toegang Omvang
1,5 meter dynamisch, een ander deel statisch Archiefordening
Chronologisch Thematisch Informatiedrager
papier Openbaarheid
niet openbaar Verloren geraakt
Er zijn geen bestanden verloren geraakt Selectie en vernietiging
Er zijn geen bestanden vernietigd Analytische beschrijving van het archief
Het dynamische beleidsarchief bevat agenda's en verslagen van bestuursvergaderingen, informatie over benoemingen, ledenlijsten en vergaderstukken vanaf 2003 Deelarchieven/ gedeponeerde archieven
Er bevinden zich noch originele archivalia van andere archiefvormers in dit archief, noch andere archieven Archiefstukken van organisatie/persoon in andere archieven
Er bevinden zich geen archivalia van deze archiefvormer in andere archieven |
|||||||||||
|