Het bestuur van de Joodchse Raad in 1942. De door de Joodsche Raad aangelegde cartotheek werd na de oorlog door opsporingsinstanties gebruikt voor de opsporing van vermiste joodse personen.
Registratie van opgepakte joden in de Hollandsche Schouwburg
Joodsche Raad voor Amsterdam
Naamsvariant
Commissie van Vertegenwoordiging voor de Amsterdamse Joden
De Joodsche Raad is op last van de Beauftragte des Reichskommissars für die Stadt Amsterdam, H. Böhmcker, ingesteld
Aanleiding voor oprichting
Door de toenemende spanningen en anti-joodse maatregelen braken er in februari 1941 rellen uit in Amsterdam. Hierbij vond een W.A.-man de dood. De Duitse bezetter reageerde direct door het instellen van een Judenrat. Vooraanstaande joden werden door de Beauftragte für die Stadt Amsterdam opgedragen een Joodsche Raad te vormen. Deze Raad diende als doorgeefluik van de Duitse anti-joodse maatregelen. Daarnaast werd na de rellen de jodenhoek afgesloten en omgevormd tot een joods getto. Niet-joden werden gedwongen te verhuizen en joden werden verplicht in deze buurt te gaan wonen. Zij werden geregistreerd en kregen een joods persoonsbewijs. Joden werden hoe langer hoe meer onderdrukt en afgescheiden van het maatschappelijk en economisch leven.
Inrichting van de organisatie
Leden van de Joodsche Raad bij aantreden in 1941
Abraham Asscher (voorzitter)
Prof. Dr. David Cohen (voorzitter)
J. Arons
Mr. N. de Beneditty
Mr. A.B. Gomperts
I. de Haan
A. de Hoop
Mr. I. Kisch
A. Krouwer
Mr. S.J. van Lier
A.J. Mendes da Costa
Prof. dr. J.L. Palache
Mr. dr. M.I. Prins
A. Lopes Quiros
Opperrabbijn L.H. Sarlouis
Dr. D.M. Sluijs
A. Soep
Mr. M.L. Kan
Dhr. Voet
I.H.J. Vos
Leden van de Joodsche Raad in de zomer van 1943
Abraham Asscher (voorzitter)
Prof. Dr. David Cohen (voorzitter)
J. Arons
Mr. N. de Beneditty
A. van den Bergh
Opperrabbijn Dasberg
Mr. A.B. Gomperts
I. de Haan
Prof. dr. J.L. Palache
Mr. dr. M.I. Prins
Dr. D.M. Sluijs
A. Soep
Dhr. Voet
Inrichting van de organisatie
Afdelingen
Onderafdelingen
Onderafdelingen
Voorzitters
Bureau Algemeen Adviseur
Boekhouding
Centrale Assurantie Administratie
Centrale Inkoop en Magazijn
Magazijn
Kas
Personeelsbureau
Sociale aangelegenheden Personeel
Sociale Zaken
Arbeidsbemiddeling
Huisverzorging en Sociale Dienst
Sociale Zaken
Sociale Zorg
Speciale Opdrachten
Technische Dienst
Werkplaats
Bureau Algemeen Secretaris
Personeelszaken van Algemeen Secretariaat en de Levensmiddelenafdeling
Joodse Zaken, Joodse Markten, Administratie Centrale Keuken
Broodvoorziening
Centrale Keuken
Groentedistributie
Gezinskaarten
Vleesvoorziening
Voedselbereiding Joodsche Raad
Voorlichting van Algemeen Secretariaat en de Levensmiddelenafdeling
Bureau Secretaris
"Anweisungen"
Bagage en Materiaal
Centrale Enquête en Verzorgingsdienst
Avonddienst
Enquêtes
Verzorging
Hulpdienst bij "Anweisungen" en Evacuatie
Asterdorp
Gemeentelijk Bureau voor Joodse Inkwartiering
Landelijk Apparaat
Cartotheek Provincie
Reis- en Verhuisvergunningen
Distributie
Evacuatie
Bewerking materialen
"Stroma" (Stromatrassen)
Inkwartiering
Bijzondere vergunningen
Schoonmaak- en Hulpdienst
Kantine
Estafette
Expeditie en Postkamer
Inwendige Dienst
Typekamer
Postbehandeling
Cartotheek
Expositur
Administratie
Algemeen Secretariaat
Interne Dienst
Tekenkamer
Voorlichting in Expositur-gevallen
Voorlichting in Expositur-gevallen Provincie en Juridische Afdeling
Reis- en verhuisvergunningen
Woningen, huisraad, bagage
Afdeling "Lijnbaansgracht"
Algemeen Secretariaat
Secretariaat Westerbork
Administratie
Boekhouding
Personeelsbureau
Interne Dienst
Archief
Afdeling Westerbork (post Hooghalen-Oost)
Directorium
Commissie van Bijstand voor Westerbork
Algemeen Secretariaat
"Beirat" voor niet-Nederlandse Joden
Centrale Voorlichtingsdienst
Interne Informatie
Voorlichtingsbureau
Emigratie
Hulp aan Vertrekkenden
Zakelijke Belangen
Districtsbureau Oost
Districtsbureau Zuid-E
Districtsbureau West
Districtsbureau Noord
Districtsbureau Centrum
Districtsbureau Zuid-R(ivierenbuurt)
Klerenvoorziening en uitgifte Kampartikelen
Bagageafdeling
Centraal Dépôt
Dépôt Uitrustingsstukken
"Klera"
Pakhuis Kampafdeling
Culturele Zaken
Stichting Joodsche Arbeid
Joodsche Centrale Beroepsopleiding (J.C.B.)
M.B.Nijkerkschool
Psychotechnische Laboratorium
Bijstand aan niet-Nederlandse Joodse Controle-Commissie
Financiële Afdeling
Ondersteuning en Maatschappelijk Werk in Amsterdam
Ondersteuning en Maatschappelijk Werk buiten Amsterdam
Voorlichtingsbureau
Statistiek en correspondentie
Afdeling Onderwijs
Bureau Administratie
I. Gebouwen, meubilair en schoolbehoeften
II. Sociale Zaken
III. Leerlingzaken
IV. Personeelszaken
V. Statistiek
VI. Algemene Zaken
Secretariaat
Bureau Financiën
Bureau Toezicht
Bureau Cursuswerk
Bureau Buitenschoolse Jeugdzorg
Bureau Sociaal-Pedagogische Zorg
E.J. van Detschool. Dagnijverheidsschool voor Meisjes
A.B. Davidsschool. Dagnijverheidsschool voor jongens
Joodsche Weekblad
Administratie
Redactie
Tehuis Oosteinde
Secretariaat
Kassa en Boekhouding
Interne Dienst
Verblijf annex Koffiekamer
Onderwijs
Cursussen, Wetenschap en Kunst
Jeugdwerk
Boeken en Leermiddelen
Onderwijs- en Ontwikkelingswerk
Sociale Hulp
Naai- en Verstelwerk
Medische Afdeling
Medisch Sociaal Bureau
Psychiatrisch Consultatiebureau
Maatschappelijk Werk
Verpleegtehuizen
Bemiddelingsbureau voor Verpleeghulp
Zuigelingenzorg
Blindenzorg
Geneeskundige behandeling
Schooltoezicht
Joodsche Vereeniging voor Verpleging en Verzorging (J.V.v.V.V.)
Wees- en Kindertehuizen
Ziekenhuizen
Bejaardentehuizen
Begrotingsadviesbureau
Uitzending buitenland
Bijstand en Zorg
Centrale Postafdeling
Luchtbeschermingsdienst
Commissies van de Joodsche Raad
Bestuur van het Joodsche Onderwijs in Nederland
Commissie van Advies voor onderwijs-technische vraagstukken
Algemene Advies-Commissie voor het Joodsche Onderwijs
Commissie ter behartiging van de belangen van geëvacueerden
Commissie voor Buitenschoolsche Jeugdzorg
Commissie van Bijstand voor Westerbork
Centrale Commissie
Centrale Culturele Commissie voor Joden in Nederland
Contact-Commissie
Contact-Commissie
Commissie ter Behandeling van Financiële Aangelegenheden
Commissie voor de Groentevoorziening
Dagelijks Bestuur van de Joodsche Centrale voor Beroepsopleiding (J.C.B.)
Financiële Commissie J.C.B.
Tarboeth-Commissie J.C.B.
Gebouwen-Commissie
Juridische Commissie
Commissie voor Grafische Opleiding "A.B. Davidsschool"
Commissie voor Jeugdontwikkeling
Medische Commissie
Sub-Commissie voor de Apothekers
Sub-Commissie voor het Medisch Onderwijs
Sub-Commissie voor de Tandartsen
Commissie van Onderzoek betreffende het onderwijs aan moeilijk opvoedbare kinderen
Sub-Commissie voor geëvacueerde Gemeenten uit de Permanente Commissie tot de Algemeene Zaken van het Nederlandsch Israëlitisch Kerkgenootschap
Personeel-Commissie
Commissie voor de plaatsing van leerlingen op de school voor B.L.O.
Schoolbestuur voor het Joodsch Bijzonder Onderwijs
Sociaal-Economische Commissie
Subcommissie: Reizigers
Subcommissie: Vaste Goederen
Subcommissie: Verzekeringen
Commissie voor Sociaal-Pedagogische Zorg
Commissie voor de Verenigingen
Commissie voor de Vischvoorziening
Commissie voor de Vleesvoorziening
Positie binnen de organisatie
De Joodsche Raad viel onder de Beauftragte für die Stadt Amsterdam
Doelstelling
De Raad heeft tot taak, als hoogste lichaam voor de Nederlandse Joden, hun niet-religieuze belangen te behartigen. Alle Joodse instellingen in Nederland, al dan niet rechtspersoonlijkheid bezittende, ressorteren, voor zover niet kerkelijke aard, onder de Raad.
Deze doelstelling is overgenomen uit ontwerpstatuten opgesteld door de Joodsche Raad. De ontwerpstatuten zijn echter nooit door de Duitsers geratificeerd.
Taken
Verhuizingen en evacuatie
Het verrichten van alle werkzaamheden in verband met de door de Duitse autoriteiten bevolen individuele verhuizingen
Voorbereiding, vervoer, opslag en thuisbezorging van bagage en goederen van geëvacueerden Beschikbaarstelling van bedden, e.d.
Enquêtes van elke aard ten behoeve van alle afdelingen van de Joodsche Raad
Hulpverlening in algemene zin
Hulp bij verhuizing
Hulp bij het terugverkrijgen van verloren geraakte distributiebescheiden
Afgifte van verklaringen aan geëvacueerden ter verkrijging van distributiebescheiden
Voorbereiding en uitvoering evacuatie
Nazorg van de evacuatie. Hulp in de ruimste zin aan hen, die hun woning moeten verlaten
Bemiddeling bij de onderbrenging van evacués en van personen, die om sociale medische en andere redenen van woning moeten veranderen
Het, op verzoek van de Joodsche Raad, verzorgen van huisvesting aan degenen, die door overheidsmaatregelen zonder onderdak dreigen te komen
Behandeling van de belangen van de in het complex woningen Asterdorp woonachtige Joodse inwoners
Expositur (Contact tussen de Joodse Raad en de Duitse autoriteiten)
Voorlichting in Expositurgevallen in Amsterdam
Voorlichting in Expositurgevallen betreffende Provincie, uitreisaanvragen, paskwesties en juridische kwesties, die zich bij de Expositur voordoen
Spoedreisvergunningen voor minder dan 4 dagen, administratie aangevraagde vergunningen
Alle kwesties betreffende huisraad, bagage en sleutels van verzegelde woningen, alsmede eventuele ontzegelingen
Westerbork
Westerbork: registratie, sociale verzorging en voorlichting
Hulp aan vertrekkendenen emigratie
Registratie van de persoonlijke en de financiële gegevens van voor tewerkstelling opgeroepen personen in opdracht van de desbetreffende autoriteiten en administratieve behandeling van deze gegevens
Algemene voorlichting, voorlichting omtrent verordeningen en ten behoeve van diegenen, die voor werkverruiming naar Duitsland worden uitgezonden
Advies bij het verkrijgen van visa, onderzoek omtrent geldigheidsduur en waarde van een bestaand visum, hulp bij het invullen van de door de Duitse autoriteiten verlangde formulieren voor een uitreisaanvrage, advies en hulpverlening bij het aanvragen van een z.g. "Austausch" en repatriëring, hulp bij het verschaffen van dollarpassages voor hen, die een "Ausreise" hebben ontvangen
Verstrekken adviezen inzake bagageverzorging
Praktische hulpverlening ten behoeve van vertrekkenden Westerbork/Vught/Duitsland. Eerste zorg achterblijvenden, die onmiddellijk hulp nodig hebben Daadwerkelijke hulpverlening bij voorbereiding vertrek
Hulp aan vertrekkenden bij het regelen van zakelijke en persoonlijke kwesties. Het uitvoeren van per volmacht gegeven opdrachten van tewerkgestelden
Aanneming en vertaling van brieven voor tewerkgestelden in Duitsland
Het verzorgen van aanvragen tot verhuizen en reizen van langere duur en transport van meubilair, voorts het verzorgen van aanvragen tot het maken van reizen van korte duur (max 5 dagen). De ontvangst van het publiek ook voor reizen van langere duur
Uitgifte van goederen Adema van Scheltemaplein Aanname van bagage voor Westerbork en Vught
Verwerking van oude materialen tot gebruiksvoorwerpen ten dienst van naar Duitsland vertrekkenden
Fabricatie van stromatrassen
Reparatie van ingezamelde herenkleding
Verzameling en verzending van bagage naar Westerbork en Vught
Uitgifte goederen en aanname bagage voor Joodse Schouwburg
Naai- en verstelwerk
Opslag en verstrekking van meubelen
Opslag en expeditie van goederen, bestemd voor de kampen
Registratie
Bijwerken en controle van de algemene cartotheek en de cartotheek Provincie. Algemene administratie Landelijk Apparaat
Statistiek en cartotheek, correspondentie met Rode Kruis en informatie op dat gebied. Verzorging van pakketten voor Joden in kampen
Culturele zaken
Behandelen van Joodse culturele aangelegenheden
Gezondheidszorg
Psychotechnisch Onderzoek
Zuigelingenzorg
Geneeskundige behandeling van armlastigen in Jodenwijk I
Zorg voor verwaarloosde en moeilijk opvoedbare schoolgaande kinderen
Het geven van advies aan hen, die door de tijdsomstandigheden psychische moeilijkheden hebben
Onderbrenging van abnormale kinderen
Het bevorderen van de geneeskundige verzorging van de Joden in Nederland. Het behartigen van hen, die hiervoor werk doen. het geven van medisch advies aan andere afdelingen van de Joodsche Raad, Joodse instellingen en particulieren
Onderbrenging van zieken en hulpbehoevenden, adviezen over medische-sociale vraagstukken, bemiddeling bij aanvragen van verpleegstershulp
Toezicht en registratie verpleegtehuizen
Uitzending van wijkverpleegsters, speciaal naar min- of onvermogende joodse patiënten, voor wie wijkverpleging door de behandelend arts wordt aangevraagd. Het verlenen van bemiddeling voor het verkrijgen van dag-, nacht- of doorlopende verpleeghulp
De duurzame verzorging van minderjarigen, ouden van dage, invaliden; de verpleging en verzorging van zieken, alsmede het beheer van de bijeengevoegde joodse instellingen voor verpleging en verzorging in Nederland
Hulpverlening in de huishouding aan lichamelijk en geestelijk zieken. Hulp bij calamiteiten
Blindenzorg. Het verschaffen van geleide aan blinden
Onderwijs en opleiding
Vakopleiding voor emigratie-beroepen voor jongeren
Opleiding voor de verschillende handelsvakken op basis van het programma van Handelsavondscholen, annex opleiding voor Middenstandsdiploma, Manifacturenbrevet en typen
Schooltoezicht
Beroepsopleiding, volledige vakopleiding land- en tuinbouw en ambachten, o.a. door het organiseren van cursussen. Adviezen ten aanzien van beroepsverandering, voorbereiding jeugdopleiding. Bedrijven ten behoeve van naar Duitsland vertrekkenden
Opleiding voor het kostuum-, lingerie- en modebedrijf, in de huishoudelijke vakken (koken, wassen en strijken), kinderverzorging en opvoeding. Diverse cursussen voor vrouwen en meisjes boven de 15 jaar
Beroepsopleiding schoenmaken, kleermaken, fotografie, horloge maken, optiek, kappen, machinebreien, etc.
Organisatie van cursuswerk en scholen
Administratie van examens
Ambachtsschool. Metaalbewerking, lassen, meubelmaken, timmeren, huis- en decoratieschilderen, elektrotechniek
Beroepsopleiding. Pettenfabriek, boekbinderij. Cursus opleiding maatschappelijk werker
Sociale zorg
Behandeling van alle sociale aangelegenheden in Amsterdam en de rest van Nederland
Financiële steun voor behoeftige Nederlandse Joden
Jeugdwerk 15- tot 20-jarigen in Amsterdam en boven 14-jarigen buiten Amsterdam
Zorg voor de leerplichtige jeugd buiten de schooluren. Lichamelijke ontwikkeling van ouderen en jongeren. Medische sportkeuring
Bijstand aan niet-Nederlandse Joden
Plaatsing van en toezicht op niet-Nederlandse Joodse kinderen in pleeggezinnen
Het verzorgen van aanvragen voor avondvergunningen, telefoonvergunningen, rijwielvergunningen en overige, niet onder andere afdelingen ressorterende vergunningen
Voorlichting
Administratie Het Joodsche Weekblad
Officiële mededelingen en artikelen door het Joodsche Weekblad
Voedselvoorziening
Distributie van vlees
Broodvoorziening
Administratie en distributie van groente. Uitreiking van kaarten
Voedselverstrekking aan Joodse houders van vetkaarten.
Voedselbereiding voor de bureaus van de Joodse Raad en vertrekkenden
Registratie Joodse zaken en markten, beheer heropende zaken. Aanmelding liquidaties
De Joodsche Raad is opgericht in Amsterdam en wordt ook de Joodsche Raad voor Amsterdam genoemd. De Raad was echter voor alle Joden in Nederland opgericht. De naam van de Raad is dus enigszins misleidend.
De inleiding bevat een korte historische en archivistische inleiding
Omvang
7,9 meter; 63 dozen
Archiefordening
Thematisch
Toelichting
Het archief van de Joodsche Raad bestaat uit vier delen, t.w. het archief van de voorzitters van de Joodsche Raad, het archief van de verschillende afdelingen, een aantal onderwerpmappen en het archief van enkele vertegenwoordigers van de Raad in de provincie.
Informatiedrager
papier
Openbaarheid
beperkte openbaarheid
Toelichting
Het archief is in zijn geheel beperkt openbaar. Het is slechts raadpleegbaar na verkregen toestemming van de directeur van het NIOD. Voor bezoekers die deze toestemming willen hebben, ligt een formulier bij de balie van de studiezaal van het NIOD.
Selectie en vernietiging
Delen van het archief van de Joodse Raad werden door de Duitsers in beslag genomen en vernietigd
Analytische beschrijving van het archief
Het archief geeft een goed beeld van de alomvattendheid die de Joodsche Raad had op de joodse gemeenschap in Nederland en specifiek in Amsterdam. Op last van de Duitse bezetter werd de Joodsche Raad verordend om alle joden te registeren die zich in Nederland bevonden. Op basis van de registratie kregen joden een persoonsbewijs en alleen met een persoonsbewijs kon men gebruik maken van de diensten van de Joodsche Raad.
In het archief van de Joodsche Raad zijn bundels terug te vinden, bevattende vele honderden getypte formuliertjes, door de Joodsche Raad vermoedelijk gebruikt i.v.m. de registratie van joden. Behalve de namen worden van de desbetreffende personen tevens de geboortedata en adressen vermeld. De formulieren (die niet alfabetisch zijn gerangschikt) zijn genummerd, doch de volgorde is niet altijd consequent; ook het onderscheid tussen de verschillende, soms van een enkele letteraanduiding voorziene bundels is onduidelijk. De cartotheek van de Joodsche Raad is na de oorlog overgebracht naar het Informatiebureau van het Rode Kruis ten behoeve van het opsporingswerk naar vermiste joden en ten behoeve van verificatiedoeleinden.
Daarnaast bevat het archief onder andere gegevens over mensen die naar de Hollandsche Schouwburg zijn overgebracht, op transport zijn gesteld, of "gesperrt" zijn geweest. Voorts zijn er dossiers betreffende personen die zijn overleden in kampen en op andere plaatsen, zoals de Hollandsche Schouwburg.
Archiefstukken van organisatie/persoon in andere archieven
De cartotheek van de Joodsche Raad bevindt zich bij het Nederlandse Rode Kruis.
In de Collectie Gevangenissen en kampen - deelcollectie Westerbork, Judendurchgangslager en in Documentatie II van het NIOD bevinden zich tevens stukken van de Joodsche Raad. In het archief van kamp Westerbork betreft dit met name stukken van de Contact Commissie (de afdeling van de Joodse Raad in Kamp Westerbork).
Het archief is niet openbaar. Inzage in het eigen persoonsdossier is wel mogelijk. Inzage in of informatie uit het dossier van een nog levend familielid, is alleen mogelijk met de schriftelijke toestemming van de betrokken persoon vanwege de privacy.
In voorkomende gevallen kan medewerking worden verleend aan wetenschappelijk onderzoek. Er dient daartoe een schriftelijk verzoek ingediend te worden gericht aan het hoofd van de afdeling. In dit verzoek moet de vraagstelling en het onderzoek beschreven worden en vermeld worden in welk kader het onderzoek wordt verricht (afstudeerscriptie, artikel, promotie, et cetera). Als de toestemming wordt verleend, zal de onderzoeker een archiefverklaring moeten tekenen om toegang te verkrijgen tot de gegevens. Het onderzoek zal worden begeleid door één van de behandelaars van de afdeling.
Analytische beschrijving van het archief
In 1941 werd een verordening uitgevaardigd door de Duitsers betreffende registratie van joden. Iedereen die één of meer joodse grootouders had moest zich melden. Hierdoor was het voor de bezetter gemakkelijk om de naleving van de anti-joodse maatregelen te controleren en hun plannen voor de concentratie van joden en later de systematische deportatie uit te voeren. Niet elke joodse Nederlander liet zich registeren bij de Joodsche Raad. Deze mensen zijn dan ook niet terug te vinden in het kaartsysteem.
Op de kaartjes staat genoteerd, de naam, geboortedatum, adres, beroep, burgerlijke staat, gezinssamenstelling, datum van aankomst in Westerbork, Joodsche Raad registratienummer, eventueel het nummer van het persoonsbewijs (PB nummer) en uitleg van de sperre. Ook staat aangetekend de datum van wegvoering uit Amsterdam naar Westerbork en Vught. Op veel kaarten zijn later met rood potlood de data van transport naar concentratie- of vernietigingskamp genoteerd. Niet alle gegevens die vermeld staan op de kaarten van de Joodsche Raad cartotheek zijn even betrouwbaar. Een exacte kopie van de cartotheek is aanwezig bij de International Tracing Service.
De cartotheek is later gebruikt door het Informatiebureau van het Nederlandse Rode Kruis voor de opsporing van vermiste joodse personen of de vaststelling van hun lot.
Naast de cartotheek bezit de afdeling Oorlogsnazorg tevens ingekomen brieven en andere stukken behorend tot het archief van de Joodsche Raad, Voorlichtingsbureau Oost.