| ||||||||||||
|
Raad voor het RechtsherstelNaamsvariant
De Raad
Naamsafkorting
RvR, R.v.R., RvhR, R.v.h.R.
Oprichtingsdatum
9 augustus 1945
Opheffingsdatum
9 maart 1967
Toelichting op de periode van bestaan
Bij Besluit Herstel Rechtsverkeer van 17 september 1944 Staatsblad E100 is de Raad voor het Rechtsherstel ingesteld. Tot aan de feitelijke instelling van de Raad voor het Rechtsherstel op 9 augustus 1945 voerde het Militair Commissariaat voor het Rechtsherstel de taken uit welke aan de Raad voor het Rechtsherstel waren opgedragen. Eind 1958 is de afdeling Onroerende Goederen opgeheven. Op 1 juni 1967 trad de Rijkswet van 9 maart 1967 in werking, houdende het regelen inzake de opheffing van de Raad voor het Rechtsherstel als geheel, met uitzondering van de afdeling Effectenregistratie. Deze afdeling werd per 1 oktober 1971 bij wet opgeheven. Oprichters
Minister van Justitie, Mr. H.A.M.T. Kolfschoten Opvolger
De taak en bevoegdheden van de afdeling Effectenregistratie, met uitzondering van het geven van beslissingen over de eigendom, zijn overgegaan op de minister van Financiën. De minister van Financiën heeft de Agent van het ministerie van Financiën te Amsterdam belast met de taak die op hem is overgegaan. De beslissende taak is overgegaan op de arrondissementsrechtbank te Amsterdam. Inrichting van de organisatie
De Raad voor het Rechtsherstel bestond naast het Dagelijks Bestuur en het Secretariaat uit vier afdelingen:
De Raad heeft slechts éénmaal in zijn geheel vergaderd, namelijk bij de oprichting. Daarna heeft zich een Dagelijks Bestuur gevormd, bestaande uit de voorzitter van de Raad, de voorzitters van de verschillende afdelingen en de secretaris. Het Dagelijks Bestuur kwam aanvankelijk tweemaal per maand bijeen, in een later stadium nam de frequentie af tot slechts éénmaal per jaar. Voor de dagelijkse werkzaamheden werd het Dagelijks Bestuur ondersteund door een secretariaat. Tegen de besluiten van de afdelingen Effectenregistratie en Onroerende Goederen kon beroep worden aangetekend bij de afdeling Rechtspraak. De afdeling Rechtspraak werd uitsluitend bemand door onafhankelijke juristen. Tegen uitspraken van deze afdeling was herziening slechts mogelijk als zijzelf van mening was dat nieuwe feiten daartoe aanleiding gaven. Inrichting van de afdeling Rechtspraak:
In verband met de werkzaamheden, werden de kamers Amsterdam en Den Haag onderverdeeld in respectievelijk 9 en 7 subkamers. De kamers waren enkelvoudig (bestaande uit één lid) of meervoudig ( bestaande uit een oneven aantal leden). Elke kamer werd bijgestaan door een substituut-griffier en zonodig werden waarnemend griffiers benoemd. De afdeling Rechtspraak telde in totaal 65 leden. De centrale griffie was het centraal administratief orgaan van de afdeling Rechtspraak. Deze werd belast met ontvangst en registratie van alle ingekomen verzoekschriften en de toewijzing aan een behandelend kamer. Afschriften van alle vonnissen moesten worden toegezonden aan de centrale griffie. Binnen de Raad van het Rechtsherstel nam de afdeling Rechtspraak een aparte positie in. Om de onafhankelijkheid van de afdeling Rechtspraak te waarborgen, werden de voorzitter en de leden van de afdeling Rechtspraak door de Kroon benoemd en waren zij onafzetbaar gedurende de werkingsduur van het Besluit herstel rechtsverkeer. Leden van de afdeling Rechtspraak in 1945: Kamer ’s-Gravenhage
Kamer Groningen
Kamer Arnhem
Kamer Utrecht
Kamer Amsterdam
Kamer ‘s-Hertogenbosch
Kamer Leeuwarden (vanaf 1946)
Kamer Middelburg (vanaf 1946)
Inrichting van de afdeling Effectenregistratie: Voorzitters:
Leden:
Secretarissen:
Adjunct-secretarissen:
Van de afdeling Effectenregistratie konden vanwege bijzondere expertise leden van belangengroepen deel uitmaken. Dit had tot gevolg dat de afdeling Effectenregistratie, in tegenstelling tot de afdeling Rechtspraak, niet onafhankelijk was. Doelstelling
Doel van het Besluit Herstel Rechtsverkeer van 17 september 1944 Staatsblad E100 was ‘het door de Duitsers tijdens de bezetting 1940-1945 gepleegde onrecht van het zich toeëigenen en liquideren (…) van vermogensbestanddelen van personen en instellingen zoveel mogelijk ongedaan maken’. De taak en de bevoegdheden van de afdeling Effectenregistratie waren vastgelegd in Hoofdstuk IV van het Besluit Herstel Rechtsverkeer E100. Het hoofddoel van de effectenregistratie was het verlenen van rechtsherstel aan gedepossedeerden. Andere doeleinden waren de opsporing van het bij het Besluit Vijandelijk Vermogen E133 op de Staat der Nederlanden overgegaan vijandelijk vermogen, het achterhalen van fiscaal verzwegen vermogen en deviezeninventarisatie. Bevoegdheden
De afdeling Rechtspraak was bevoegd hetzij op verzoek van elke belanghebbende, hetzij ambtshalve in te grijpen in iedere tijdens de bezetting tot stand gekomen, gewijzigde of tenietgedane rechtsbetrekking, als de afdeling dit op grond van bijzondere omstandigheden billijk vond. Tegen desbetreffende uitspraken was geen hoger beroep of cassatie mogelijk. Wel kon herziening van een vonnis worden verzocht in het licht van nieuwe feiten of omstandigheden. Taken
De Raad voor het Rechtsherstel was belast met de uitvoering van:
Bij Besluit E100 werd aan de Raad voor het Rechtsherstel een aantal beheers- en bestuurstaken opgedragen:
De feitelijke werkzaamheden zijn uitgevoerd door het Nederlandse Beheersinstituut. De taken van het Dagelijks Bestuur bestonden uit:
Het Dagelijks Bestuur had een coördinerende taak. Het nam besluiten in geschillen tussen de afdelingen en in (incidentele) gevallen die in het Besluit E100 uitdrukkelijk aan de Raad waren voorbehouden. Alle belangrijke en principiële kwesties zijn in de vergadering van het Dagelijks Bestuur behandeld. Op basis van dit overleg zijn beslissingen genomen dan wel adviezen en voorstellen aan rechtsherstelministers geformuleerd. Het Dagelijks Bestuur was eveneens belast met de zorg voor het functioneren van de Raad in zijn geheel: de financiën, aanschaffingen van hulpmiddelen en de rechtspositie van het personeel. Aan de voorzitter, prof. mr. P.S. Gerbrandy, was de rechtspraak opgedragen inzake beroepen tegen besluiten van het Nederlandse Beheersinstituut, houdende verkoop van onder beheer staand landverraderlijk en vijandelijk vermogen. De taken van de afdeling Rechtspraak bestonden uit:
De afdeling Effectenregistratie had tot taak alle binnen de Nederlandse rechtssfeer gelegen effecten numeriek te registreren en daarvan de rechtsverhoudingen vast te stellen, met uitsluiting van de burgerlijke rechter. Werkwijze van het effectenregistratie-systeem:
De afdeling Effectenregistratie moest vervolgens bepalen wat er met bepaalde effecten diende te gebeuren. Door de aanmeldingen, opposities en de opgaven van de uitgevende instellingen te vergelijken, kon het volgende worden vastgesteld:
Tegen het besluit van de afdeling Rechtspraak kon bij de Afdeling Rechtspraak van de Raad voor het Rechtsherstel in beroep worden gegaan. Tegen de beslissingen van de Afdeling Rechtspraak waren hoger beroep noch cassatie mogelijk. * Effecten die waren uitgegeven in de overzeese gebiedsdelen (het voormalige Nederlands-Indië, Suriname en Curaçao) vielen onder het begrip ‘binnenlandse effecten’. Taak van de afdeling Beheer, Voorzieningen voor Afwezigen en Voorzieningen voor Rechtspersonen: de samengevoegde afdeling Beheer, Voorzieningen voor Afwezigen en Voorzieningen voor Rechtspersonen fungeerde als beleidsbepalend orgaan voor het Nederlandse Beheersinstituut. Het Nederlandse Beheersinstituut maakte als uitvoerend orgaan deel uit van de Afdeling Beheer c.a.. In de vergaderingen van de afdeling Beheer c.a. zijn principiële zaken als rechtsherstelkwesties krachtens Besluit E 100 en behandeling van het landverradelijk en vijandelijk vermogen aan de orde geweest. Tijdens de vergadering vond ook feitelijke interdepartementale afstemming plaats, aangezien ambtenaren van ministeries belast met de uitvoering van het Besluit E 100 de vergaderingen bijwoonden. De afdeling Onroerende Goederen had de taak het bevorderen van het tot stand brengen van minnelijke regelingen tussen alle belanghebbenden en het bekrachtigen van die regelingen. De bekrachtiging van de minnelijke regelingen tussen alle belanghebbenden had tot gevolg dat de regelingen dezelfde kracht als een besluit van de afdeling Rechtspraak hadden en daarmee dezelfde kracht als een rechterlijk vonnis. Mocht een van de partijen het niet eens zijn met de minnelijke regeling zoals deze door een notaris was voorgesteld, dan kon de afdeling Rechtspraak gevraagd worden het geschil te regelen en rechtsherstel tot stand te brengen. In de praktijk bleek het niet mogelijk om al deze geschillen op deze wijze af te wikkelen. Na wijziging van het KB E 100 kreeg de afdeling Onroerende Goederen de bevoegdheid het geschil bij besluit te regelen. Eind 1958 waren alle geschillen afgewerkt en kon de afdeling Onroerende Goederen worden opgeheven. Thema's
Doelgroep
Verzetsdeelnemers Nederland
Vervolgingsslachtoffers Nederland
Burger-oorlogsgetroffenen Nederland
Landen
Plaatsen
Verwijzing naar andere archiefvormers
Literatuur
Archief Raad voor het Rechtsherstel, Dagelijks Bestuur en SecretariaatBeginjaar
1945
Eindjaar
1967
Vindplaats
Nationaal Archief, Den Haag. www.nationaalarchief.nl Toegang
Anders Toelichting
Concept-toegang Kenmerk toegang
2.09.48.01 (voorlopige toekenning) Indices op toegang
Klappers, registers Omvang
10 meter Archiefordening
Alfabetisch Chronologisch Numeriek Thematisch Toelichting
Informatiedrager
papier Openbaarheid
beperkte openbaarheid Toelichting
Voor raadpleging van het archief is de toestemming nodig van de directeur van het Nationaal Archief. Inzage van stukken betrekking hebbende op nog levende personen is slechts mogelijk na toestemming van de minister van Justitie. Verloren geraakt
Niet bekend Selectie en vernietiging
De chronologische correspondentie is vrijwel geheel voor vernietiging in aanmerking gekomen. De financiële administratie is eveneens vernietigd, op de begrotingsstukken, de accountantsrapporten en bijbehorende briefwisseling na. Uit de appèlproceduredossiers is alle procedure-correspondentie verwijderd. Er is geen enkel dossier integraal vernietigd. De ontbrekende nummers betreffen zaken die zijn overgedragen aan de Afdeling Rechtspraak. Analytische beschrijving van het archief
Het archief van het Dagelijks Bestuur en het Secretariaat is in drie delen onder te verdelen:
Het archief bevat:
Archiefstukken van organisatie/persoon in andere archieven
Niet bekend Bronnen
Archief Raad voor het Rechtsherstel, Afdeling Beheer, Voorzieningen voor Afwezigen en Voorzieningen voor RechtspersonenBeginjaar
1945
Eindjaar
1967
Vindplaats
Nationaal Archief, Den Haag. www.nationaalarchief.nl Toegang
Anders Toelichting
Concept-toegang met nadere toegangen Kenmerk toegang
2.09.48.01 (voorlopige toekenning) Indices op toegang
Klappers, registers Omvang
2 meter Archiefordening
Chronologisch Informatiedrager
papier Openbaarheid
beperkte openbaarheid Toelichting
Voor raadpleging van het archief is de toestemming nodig van de directeur van het Nationaal Archief. Inzage van stukken betrekking hebbende op nog levende personen is slechts mogelijk na toestemming van de minister van Justitie. Verloren geraakt
Niet bekend Selectie en vernietiging
Niet bekend Analytische beschrijving van het archief
Het archief van de Afdeling Beheer c.a. is in bewerking. De dossiers zijn wel beschreven, maar nog niet van een aanvraagnummer voorzien. Het archief van de Afdeling Beheer c.a. bevat:
Archiefstukken van organisatie/persoon in andere archieven
Niet bekend Bronnen
Archief Raad voor het Rechtsherstel, Afdeling EffectenregistratieBeginjaar
1945
Eindjaar
1976
Vindplaats
Nationaal Archief, Den Haag. www.nationaalarchief.nl Toegang
Anders Toelichting
Concept-toegang met nadere toegangen Indices op toegang
Klapper Omvang
Ca. 52 meter Archiefordening
Chronologisch Thematisch Informatiedrager
papier Openbaarheid
beperkte openbaarheid Toelichting
De openbaarheidsbeperkingen zijn nog niet vastgesteld. De materiële staat van een aantal stukken is slecht. Verloren geraakt
In het pand aan de Keizersgracht 105 te Amsterdam heeft tweemaal een overstroming plaatsgevonden, waardoor met name archieven van de Afdeling Effectenregistratie en van het Waarborgfonds Rechtsherstel behoorlijke schade hebben opgelopen. In de tijd dat het archief was overgebracht naar een pakhuis aan de Oudezijds Voorburgwal te Amsterdam zijn archiefbescheiden als gevolg van lekkage verloren gegaan. Veel series en stukken zijn verspreid en zeer onvolledig aangetroffen. Behalve bij de vergaderstukken zijn bij de andere archiefbestanddelen overal lancunes. Als gevolg van de slechte materiële staat kon uit de archieven van het kantoor Londen niet worden geselecteerd. Selectie en vernietiging
Een gedeelte van de archieven van de Afdeling Effectenregistratie, van het Centraal Bureau voor Effectenregistratie en van het Waarborgfonds Rechtsherstel is vernietigd. Goedkeuring voor de vernietiging is verleend door de algemeen rijksarchivaris bij brief van 13 september 1972, nr. F 326 en bij brief van 30 juli 1990 (CD/RAI/90/174/NB). Analytische beschrijving van het archief
Het archief van de Afdeling Effectenregistratie is in bewerking. Archiefbestanden van de Afdeling Effectenregistratie van de Raad voor het Rechtsherstel afkomstig van het Nationaal Archief, het ministerie van Financiën en het Agentschap van het ministerie van Financiën worden geïntegreerd en van een toegang voorzien. [Stand van zaken: augustus 2007] Uit de archieven die in het pakhuis aan de Oudezijds Voorburgwal te Amsterdam opgeslagen lagen zijn bescheiden geselecteerd, die een zo volledig mogelijk beeld geven van het systeem van de Nederlandse effectenregistratie en het daarbij gevoerde beleid. Uit de archieven van de Afdeling Effectenregistratie zijn de vergaderstukken geselecteerd, die een volledig beeld geven van het gevoerde beleid, de gevormde jurisprudentie en de problemen, die zich bij de effectenregistratie hebben voorgedaan. Een aanvulling hierop vormt de algemene correspondentie en delen van de aangelegde verzamelingen en dossiers van de secretarissen en adjunct-secretarissen. Verder is gestreefd een inzicht te geven in de aard van de werkzaamheden van de verschillende onderafdelingen en het daarbij gevolgde beleid, door uit de correspondentie die stukken te selecteren die als representatief voor deze afdelingen kon worden beschouwd. Het archief bevat:
Deelarchieven/ gedeponeerde archieven
Archiefstukken van organisatie/persoon in andere archieven
Het archief van de Liquidatie van Verwaltung Sarphatistraat is een supplement op dat van het archief van de Afdeling Effectenregistratie van de Raad voor het Rechtsherstel, maar is daarin niet opgenomen. Bronnen
Archief Raad voor het Rechtsherstel, afdeling Onroerende GoederenBeginjaar
1945
Eindjaar
1959
Vindplaats
Nationaal Archief, Den Haag. www.nationaalarchief.nl Toegang
Geen toegang Inventaris met nadere toegangen Toelichting
Een deel van het archief (de secretariaatscorrespondentie) heeft geen toegang Kenmerk toegang
2.09.48.01 (voorlopige toekenning) Indices op toegang
Kaartsysteem op kadastrale benaming van de percelen. Het kaartsysteem verwijst naar het dossiernummer, waaronder het geschillendossier is geborgen in het archief. N.B. Naam van de eigenaren of bewoners of straat en huisnummer zijn niet voldoende om een dossier op te sporen. Omvang
20 meter Archiefordening
Numeriek Thematisch Toelichting
De geschillendossiers zijn op nummer geordend. Informatiedrager
papier Openbaarheid
beperkte openbaarheid Toelichting
Voor raadpleging van het archief is toestemming van de directeur van het Algemeen Rijksarchief vereist, terwijl voor publicatie van gegevens de schriftelijke toestemming is vereist van het ministerie van Justitie. Verloren geraakt
Niet bekend Selectie en vernietiging
Niet bekend Analytische beschrijving van het archief
Het archief van de Afdeling Onroerende Goederen bevat:
Het archief bevat ongeveer 12.800 dossiers betreffende geschillen over eigendom van onroerende goederen en daarop gevestigde hypotheken. In bijna 1450 gevallen is het geschil door belanghebbende ingetrokken. In ruim 10.000 gevallen is het geschil minnelijk geregeld, terwijl in de overige 1300 gevallen de Afdeling Onroerende Goederen een regeling heeft opgelegd of de Afdeling Rechtspraak een bindende uitspraak heeft gedaan. De dossiers bestaan uit:
a) welke eigendomsovergangen na 9 mei hebben plaatsgevonden, b) met welke hypotheken de onroerende zaak op 9 mei 1940 bezwaard was en welke wijzigingen daarin hebben plaatsgevonden, c) welke zakelijke rechten op de onroerende zaak op 9 mei 1940 gevestigd waren en welke wijzigingen daarin hebben plaatsgevonden.
òf
òf
soms
òf
Verder bevat het archief vijf jurispredentie-registers, alsmede enige correspondentie van de secretaris van de afdeling, hoofdzakelijk betreffende de interpretatie van de herstelwetgeving met betrekking tot onroerende goederen en betreffende de organisatorische opzet van het rechtsherstel. Archiefstukken van organisatie/persoon in andere archieven
Niet bekend Opmerkingen
Het archief van de Afdeling Onroerende Goederen is in bewerking en nog niet volledig beschreven. Bronnen
Archief Raad voor het Rechtsherstel, Afdeling RechtspraakBeginjaar
1945
Eindjaar
1967
Vindplaats
Nationaal Archief; Den Haag; www.nationaalarchief.nl Toegang
Inventaris met nadere toegangen Toegang gedigitaliseerd Toelichting
Eenvoudige toegangen (met toelichting) Kenmerk toegang
Omvang: 65 pagina’s. De inventaris bevat een historische en archivistische inleiding (blz. 5-26). Indices op toegang
Voor toezicht op de procesgang zijn speciale hulpmiddelen vervaardigd: alle ingekomen rekesten zijn op rekestnummer (R-nummer) ingeschreven in een register waarin gegevens genoteerd zijn over de partijen, de eis, de verwijzing naar een kamer en de wijze van afhandeling. Op dit register is een alfabetische naamindex (klapper) gemaakt op de namen van appellanten, rekwestranten en gerequestreerden. Register en klapper hebben de vorm van een kaartsysteem. Omvang
90,75 meter Aantal inventarisnummers
933 inventarisnummers
Archiefordening
Chronologisch Numeriek Thematisch Toelichting
Informatiedrager
papier Openbaarheid
beperkte openbaarheid Toelichting
Voor raadpleging is toestemming van de directeur van het Nationaal Archief vereist. Voor publicatie van gegevens is de schriftelijke toestemming vereist van het ministerie van Justitie. Verloren geraakt
De archieven van de twee kleinste kamers, Middelburg en Leeuwarden, zijn tot op heden niet teruggevonden. Van de werkzaamheden van deze twee kamers zijn slechts de kopievonnissen in het archief van de centrale griffie bewaard gebleven. Selectie en vernietiging
Bij de inventarisatie van de archieven van de afdeling Rechtspraak in 1978-1983 en in 1995 werd de griffiecorrespondentie, die voor 90% bestond uit dubbelen, stukken van huishoudelijke en comptabele aard en geleidebrieven, geschoond. De omvang van het vernietigde gedeelte bedraagt ca. 30 meter. Vernietigd zijn: 1. Alle dossiers van zaken, waarin geen uitspraak is gedaan; 2. Binnen de dossiers die voor bewaring in aanmerking komen, de stukken die betrekking hebben op procedurele routineactiviteiten, zoals het verwijzen van de zaak naar een der kamers, het oproepen van partijen, het toestaan van uitstel van indiening van stukken of van een zitting, het vergoeden van kosten, het heffen van griffierechten en het verstrekken van afschriften of grossen van uitspraken. Analytische beschrijving van het archief
Procesdossiers: In de archieven van de kamers is de neerslag te vinden van de feitelijke behandeling van de rekesten in de vorm van de procesdossiers. De dossiers bevatten naast de voor afhandeling van de procedure formeel vereiste stukken als rekesten, verweerschriften, pleitnota's, bewijsstukken, processen-verbaal van getuigenverhoor en zittingen en getekende vonnissen een groot aantal geleidebrieven en procedurele routinestukken. In het archief van de centrale griffie - het centraal administratief orgaan - bevindt zich de neerslag van voorbereiding, vaststelling, controle, voorlichting en verantwoording van het zich in de praktijk ontwikkelende rechtsherstelbeleid: notulen van afdelingsvergaderingen, adviezen over wetswijzigingen, periodieke rapportages en desbetreffende correspondentie met de kamers, andere afdelingen van de Raad en derden. Een deel van de correspondentie heeft betrekking op organisatie en personeel van de afdeling. Van de kamers zijn er naast de procesdossiers, archiefstukken over het functioneren van de desbetreffende kamer in organisatorische en personele zin. Alleen van de kamers Den Haag, Arnhem en Amsterdam zijn de griffiecorrespondentie, audiëntiebladen en aanvullende registraties bewaard gebleven. Overig
Opmerkingen
Bronnen
H.A.J. van Schie, Inventaris van het archief van de Raad voor het Rechtsherstel: Afdeling Rechtspraak, 1945-1967 (1971) Nationaal Archief (Den Haag 1997). Archief Raad voor het Rechtsherstel, Afdeling Secretariaat, Afdeling Rechtspraak, Afdeling Onroerende Goederen, personeelsdossiers, 1945-1971Periode
1945-1971
Beginjaar
1945
Eindjaar
1971
Vindplaats
Nationaal Archief, Den Haag. www.nationaalarchief.nl Toegang
Inventaris Toegang gedigitaliseerd Kenmerk toegang
Omvang: 20 pagina’s. De inventaris bevat een beknopte historische en archivistische inleiding (blz. 5-8). Omvang
0,9 meter Aantal inventarisnummers
7 inv. nrs
Archiefordening
Alfabetisch Informatiedrager
papier Openbaarheid
niet openbaar Verloren geraakt
Niet bekend Selectie en vernietiging
Niet bekend Analytische beschrijving van het archief
Het archief bevat personeelsdossiers van het Secretariaat, de Afdeling Rechtspraak en de Afdeling Onroerende Goederen van de Raad voor het Rechtsherstel. Archief Raad voor het Rechtsherstel, Afdeling Effectenregistratie, personeelsdossiers, 1945-1971Periode
1945-1971
Beginjaar
1945
Eindjaar
1971
Vindplaats
Nationaal Archief, Den Haag. www.nationaalarchief.nl Toegang
Toegang gedigitaliseerd Kenmerk toegang
Omvang: 28 pagina’s. De inventaris bevat een beknopte historische en archivistische inleiding (blz. 5-9). Omvang
8,40 meter Aantal inventarisnummers
60 inv. nrs.
Archiefordening
Alfabetisch Informatiedrager
papier Openbaarheid
niet openbaar Verloren geraakt
Niet bekend Selectie en vernietiging
Niet bekend Analytische beschrijving van het archief
Het archief bevat personeelsdossiers van de afdeling Effectenregistratie. Archiefstukken van organisatie/persoon in andere archieven
Dossiers van personeel dat naar het ministerie van Financiën en Centraal Afwikkelingsbureau Duitse Schadeuitkeringen (Cadsu) zijn overgegaan ontbreken. Deze stukken zijn overgedragen aan het ministerie van Financiën. |
|||||||||||
|